Over de tools

In de lessen die ik geef, gebruik je tools. Die helpen je om helder toegang te krijgen tot de diepte in je lijf. En weet je wat het magische van het liggen op onderrugrol, hartrol of stripje is? Dat het enige dat je hoeft te doen, het volgende is; niets! Dan krijgt het lijf dus echt alle ruimte om te gaan spreken. 

Hieronder beschrijf ik (elke zoomles een beetje meer), hoe je ze gebruikt en alternatieven.

Stripje

Stripje

Bovenrugstripje dubbel

Practice bovenrugstripje

Geen alternatief

Bovenrugstripje anderhalf

Practice bovenrugstripje

Geen alternatief

Hoofdstandsteun

Atlasstripje

Geen alternatief

Onderrugstripje

Schermafbeelding 2020-03-25 om 12.10.56

Hartrolsteun

Als steun voor onder je hoofd, om te zorgen dat hoofd en hartstreek op dezelfde hoogte landen.

Alternatief: laag kussentje van circa 15-20 cm dikte, afhankelijk van stevigheid. Zorg dat je hoofd en hartstreek min of meer op zelfde hoogte uit komen.

Vilten mat

Viltenmat

Onderrugrol dik

Alternatief: 2-persoons dekbedhoes strak opgerold (met eventueel nog extra (strand)laken erin tot rol van ca 40 cm breed en 14 cm doorsnede

Practice onderrugrol

Onderrugrol dun

Practice onderrugrol

Schermafbeelding 2020-03-25 om 12.10.56

Hartrol

Alt: 2-persoons dekbedhoes strak opgerold tot rol van ca 45 cm breed en 10 cm doorsnede

Bescherming onder knie(ën)

Boogje

Bovenrugboogje

Onderrugboogje

Alternatief: fasciarol

Boogje

Bekkenboogje

Alternatief: fasciarol

Maxicosi

tbv vooroverbuigingen

4-cepssteun

Achteroverbuigsteun

Schermafbeelding 2020-03-25 om 12.07.45

Stoeprand

Als verhoging voor onder je voet om zo ruimte te ontwikkelen in de kuit als geheel en specifiek aan de onderzijde van je kuit. Daar waar veel basisspanning zich op hoopt.

Alternatief: dik boek met daarover heen bv keukendoek (hygiëne en grip)

Blokkendooselement

Fasciarol

Massagerol

Psoasrol

Blok

Blok

Schouderstandblok

Buiksteun

Het blok wordt als steun onder de buik gebruikt bij de voorbereiding naar salabasana/sprinkhaan en cobra. De kracht van het liggend op het blok is dat de dynamiek van de adem sterk waarneembaar wordt. Alternatief: oude yogamat opvouwen tot ca 60x40x5cm – met eventueel een handdoek ertussen.

Hoofdstandbankje

Hoofdstandbankje

HSB-bankje

Stoel

Blok

Blok

Schouderstandblok

Buiksteun

Het blok wordt als steun onder de buik gebruikt bij de voorbereiding naar salabasana/sprinkhaan en cobra. De kracht van het liggend op het blok is dat de dynamiek van de adem sterk waarneembaar wordt.

Riem

Riem