Ontmengen

Heb je regelmatig last van overweldigende gevoelens, gedachten, impulsen om te handelen of te reageren? Dan kan deze oefening helpen. Zo’n overweldigende ervaring heet ‘vermengen’; het contact met het hier&nu vanuit ons volwassen gezonde zelf is niet optimaal. Het is vermengd geraakt met oude verstoorde, ‘gekneusde’ delen. Om ons volwassen zelf terug te vinden, moeten we ‘ontmengen’. Dan ontstaat weer de nadrukkelijke beleving ‘ik ben hier’.

Doe deze oefening alleen zonder begeleiding, als er geen sprake is van ernstig trauma.

Doel: Als je regelmatig last hebt van overweldigende gevoelens, gedachten, impulsen om te handelen of te reageren, dan kan deze oefening helpen. Zo’n overweldigende ervaring heet ‘vermengen’; het contact met het hier&nu vanuit ons volwassen gezonde zelf is niet optimaal. Het is vermengd geraakt met oude verstoorde, ‘gekneusde’ delen. Om ons volwassen zelf terug te vinden, moeten we ‘ontmengen’. Dan ontstaat weer de nadrukkelijke beleving ‘ik ben hier’.

Instructies: Volg de instructies zo precies mogelijk. Neem de tijd voor elke stap. Steeds opnieuw bewust ademen met voldoende aanwezigheid en daarmee dynamiek in het bekken, zorgt voor stevigheid. Kies ervoor om dat wat komt te noteren, of hardop uit te spreken – en het zo echter en nauwkeuriger te maken.

Zoek professionele hulp als je je reacties op deze oefening ongepast heftig vindt.

Stap 1: Ga er om te beginnen van uit dat al je verontrustende en overweldigende gevoelens en gedachten, communicatie is van oude delen. Probeer daar ook van uit te gaan als je niet zeker weet of dat wel echt waar is.

Stap 2: Benoem de gevoelens en gedachtes van de verontruste delen. Let op, beschrijf ze als ‘hun/zijn/haar’ gevoel; dus ‘ze wil weg – ze zijn overstuur – ze hebben het moeilijk’. Let op wat er gebeurt als je namens de delen spreekt.

Stap 3: Schep nu iets meer afstand tot je delen, net genoeg om ze iets minder intens te beleven en jezelf stevig te blijven voelen. Je blijft erbij*, je laat je niet overspoelen/overnemen, maar sluit je ook niet voor af. Hiervoor kun je je houding veranderen, je wervelkolom verlengen, je ademsteun* activeren of achterover leunen. Blijf herhalen: ‘ze voelen zich …’

Stap 4: Gebruik nu je wijze, volwassen verstand, het deel van jou dat een meelevende vriend of betrouwbare professional is. Start een geruststellend gesprek met het deel dat overstuur is. Erken dat het deel of de delen bang, overweldigd, beschaamd of verdrietig is/zijn. Stel je voor dat dit de angsten zijn van een collega, vriend of leerling, hoe zou je daarop reageren? Wat zou je zeggen? Vraag ze ook wat ze van je nodig hebben om iets minder bang te zijn.

Stap 5: Vraag de delen om feedback en hun mening: helpt wat je doet, al is het maar een beetje? Wat hebben ze verder nog nodig op dit precieze moment om zich iets minder alleen of iets minder bang of boos te voelen? Vinden ze het prettig al je luistert en laat blijken dat je je zorgen maakt? Beloof tenslotte dat je geregeld zult peilen hoe het met ze gaat, dat je meer je best zult doen om te onthouden dat ze snel overstuur zijn of dat je ze beter zult beschermen.

* elders in de bieb vind je hierover meer

© Noële Ruitenberg http://www.lijfs.nl 2019 (bewerking van een oefening uit het boek Innerlijke Zelfvervreemding van Janina Fisher)

Als pdf: Ontmengen